piątek, 6 stycznia 2017

Galette des rois - Francuskie ciasto z ciasta francuskiego

Galette des rois - zachciało mi się! Zrobiłam całe od A do Z. Przygotowania ciasta zaczęły się już wczoraj, dziś tylko masa migdałowa i pieczenie, ale od początku...
We Francji galette des rois jest specjalnym ciastem na Trzech Króli, można jest kupić w ten dzień w każdej cukierni, a można je zrobić samemu.
Składniki:
Ciasto:
100 ml zimnej wody
pół łyżeczki soli
200 g mąki bezglutenowej ( robiłam z mieszkanki ryżowej, kukurydzianej i ziemniaczanej bez spulchniaczy i polepszaczy)
kostka masła (w temperaturze pokojowej)
1 jajko

Masa migdałowa:
200 gram obranych migdałów
3 łyżki rumu
2 łyżki cukru

Przygotowanie
Wodę, sól, mąkę, 1/3 masła i jajko dokładnie wymieszałam, ciasto uformowałam w prostokąt i włożyłam do lodówki .
Po 2 godzinach, rozwałkowałam na większy prostokąt podsypując mąką, położyłam część masła na środek, złożyłam jak kartkę papieru na cztery i ponownie wałkowałam. Uformowałam w prostokąt, zawinęłam w folię i zostawiłam na noc w lodówce.
Rano ponownie powtórzyłam wałkowanie i składanie dodając pozostałą część masła, zostawiłam na 3 godziny (kawa z koleżanką)

Masa migdałowa:
Zmieliłam (mężem!) około 200 gram migdałów, dodałam 3 łyżki rumu i 2 łyżki cukru, i spróbowałam;) bardzo marcepanowe!

Ciasto wyjęłam z lodówki, podzieliłam na dwie części, rozwałkowałam (niestety końcówki się kruszyły - klasyk bezglutenowy!), wycięłam dwa koła.

Na pierwszym spodzie położonym na papierze do pieczenia, rozsmarowałam masę migdałową pozostawiając wolne brzegi.
Nałożyłam masę migdałową, przykryłam drugim kołem z ciasta i skleiłam oba dociskając brzegi widelcem.
Na koniec nacięłam na cieście wzorek i posmarowałam żółtkiem.

Piekłam w temperaturze 200 st. C. przez 25 minut.

Oczywiście można pójść na skróty i kupić gotowe bezglutenowe ciasto francuskie, a zająć się tylko masą migdałową, ja to potraktowałam jak zachciewajkę-eksperyment: czy z mąki bez polepszaczy da się zrobić ciasto francuskie- jak widać tak!

Z ciekawostek, w każdym galette des rois umieszcza się małą figurkę z porcelany, kto ją znajdzie w cieście otrzymuje koronę i  zostaje królem wieczoru.


Smacznego królewskiego wieczoru!





 



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz